Om man skall resa långt så finns det flera alternativ för hur man kan boka sin resa. Man kan boka med samma flygbolag hela vägen vilket innebär att man exempelvis i många fall kan skicka sitt baggage hela vägen utan att behöva checka in det vid transit.
Detta är ett bekvämt sätt men det kan också leda till längre transittider om det inte finns avgångar med samma bolag. Om man bokar resorna separata, så kan man tajma sina flyg efter eget behag, om man till exempel vill stanna längre på mellandestinationen eller om man vill spara så mycket tid som möjligt.
Det är dock viktigt att man bör räkna in någon extra timme för transit ifall något oförutsett skulle inträffa. Om man har mycket transittid så kan man i länder där man inte behöver visum lämna flygplatsen och se sig om i staden, till exempel om man har en längre transit i Turkiet så kan man göra ett besök i staden man landar i såsom Istanbul som har många connecting flights vidare till övriga världen.
Att resa är en upplevelse och även om det inte är det roligaste att vänta på en flygplats så kan man göra det bästa utav det. Man kan passa på att besöka Tax Free och shoppa i mellantiden. På en flygplats så rör det sig alltid olika slags människor vilket också leder till nya kontakter och upplevelser.
Tänk att vi hade möjlighet att flyga reguljärt flyg snabbare - förr i tiden! Om inte minnet är allt för blekt, eller för ungt, så fanns där ett plan som en del kommer ihåg vid namnet Concorde. Concordeplanet hade en maxhastighet på 2 179 km/h (Mach 2,04) och kunde flyga mellan London och New York på cirka 3 timmar och 30 minuter!
Att jämföra med dagens plan, dock mycket säkrare flygplan, som flyger på runt 8 timmar sträckan London - New York.
Concorde var ett flygplan som byggdes för att kunna flyga till olika destinationer på en mycket kortare tid än ett konventionellt passagerarplan. Concorde utvecklades av brittiska British Aircraft Corporation och franska Aérospatiale.
Det var dock en mycket dyr och kostsam historia att utveckla ett sådant hastighetsplan som Concorde var, produktionskostnaden för ett plan var 23 miljoner pund 1977 ...
Här samlar vi svar på vanliga, och populära, frågor som vi har fått från våra besökare genom åren.
+ Länder där det är varmt på vintern
+ Länder där det är kallt på sommaren
+ Länder där man pratar spanska, svenska, franska, engelska, och tyska.
Vi har funnits på nätet sedan 2008.
Idag är vi Sveriges största sajt när det kommer till frågor om restider och flygtidsfunderingar.